7 Ekim 2012 Pazar

COCTEAU, JEAN


(1889 Paris, Fransa - 1963 Paris, Fransa) Fransız şairi ve yazarı. Sistematik bir öğrenim gördü. Sanata erken yaşlarda başladı. İlişki kurduğu ünlü yazarlar, besteciler ve ressamlardan etkilenerek sanatçı kişiliğini oluşturdu. Çok yetenekli bir sanatçı olarak, şiir, roman, oyun yazarlığı, film yönetmenliği, koreografi, deneme ve resim alanlarında ürün verdi. Bir dostunun ölümü üzerine geçirdiği sarsıntıdan ötürü uyuşturucu kullanmaya başladı. Dünya gezileri yaptı. 1955 yılında Fransız Akademisi üyesi oldu.
Gerçeküstücülük akımının ilklerini şiirlerinde ve sinema alanında uyguladı. Gerçekleri kitleleri sarsıcı biçimde sergiledi. Toplumsal eleştirileri içeren oyunlarında bile acımasız oldu. Yapıtlarında süsten uzak, sade bir dil kullandı. Oyunlarının bir kısmını film yaptı. Bu filmlerin yönetmenliğini çoğu kez kendisi üstlendi.
Başlıca yapıtları şunlardır:
Ümit Burnu (1919), Poésies (1920), Vacobulaire (1922), Discours du grand sommeil (1922), Plain-Chant (1923), Poésie (1924), L’ange Heurtebise (1925), Opéra, oeuvres poétiques (1925-1927), Mythologie (1934), Allégories (1941), Poémes (1945), La crucifixion (1947), Le requiem (1962); oyun ve bale; Parade (1917), Damdaki Öküz (1920), Les Mariés de la Tour Eiffel (1924), Roméo et Juliette (1926), Orphée (1927), Kral Ödipus (1928), Antigone (1928), İnsancıl Ses (1930), Cehennem Makinesi (1936), Yuvarlak Masa Şövalyeleri (1937), Les Parents Terribles (1938), Kutsal Canavarlar (1940), Yazı Makinesi (1941), Renaud et Armide (1943), İki Başlı Kartal (1946), Cep Tiyatrosu (1949), Bacchus (1952); roman ve öykü; Le Patomak (1919), Dolandırıcı Thomas (1923), Büyük Çıkış (1923), Beyaz Kitap (1928), Les Enfants Terribles (1929), Marsilya Hayaleti (1933), Potomak’ın Sonu (1940).

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder